راه های سفارش انگشتر عروسی بسیار شیک و مدرن

عنوان: تکنیک هایی درباره آرایشگاه و آرایش عروس

این مقاله درمورد انتخاب بهترین آتلیه عروس می باشد.

آرایش عروس برای هر عروس خانمی بسیار با اهمیت است و برای اینکه زیباترین آرایش عروس را داشته باشید باید با نکاتی درباره در مورد آرایشگاه و آرایش عروس  آشنا باشید. همه عروس خانمها در سراسر دنیا دوست دارند تا در مراسم عروسی خود چهره ای زیبا همراه با بهترین آرایش ساده یا پیشرفته را داشته باشند.
شاید شما یکی از کسانی باشید که قرار است در هفته‌های آینده مراسم جشن عروسی خود را برگزار کنید. احتمالا استرس بسیاری دارید چرا که هم باید به خود برسید، هم باید به فهرست مهمان‌ها فکر کنید، هم به دنبال درست‌کردن خانه‌ای رؤیایی باشید و ... . همه این کارها بسیار مهم است ولی به یاد داشته باشید، مهم‌ترین نکته در این شب بزرگ، ظاهر شماست و باید از همین حالا کم‌کم ظاهر خود را‌آماده کنید. عروسی شما بیشتر از یک شب نیست پس باید آمادگی کاملی برای این شب داشته باشید. اگر جشن عروسی شما نزدیک است از همین امروز شروع کنید تا در آن شب چهره فراموش‌نشدنی داشته باشید. ما قدم به قدم راهنمایی‌تان می‌کنیم.

در روز عروسی بلوز دکمه دار یا زیپ‌دار بپوشید.‌ بعد از این‌که کار موهای‌تان تمام شد نمی‌توانید تاپ یا تی‌شرت را از سرتان خارج کنید زیرا مدل موی‌تان خراب می‌شود.به مدل لباس هم توجه کنید.‌ اگر لباس عروس‌تان بی‌آستین و باز است حتما باید فضای بین سر و شانه‌ها را با مدل مویی که خیلی بالا نیست پر کنید.موی مصنوعی نگذارید. نگذارید آرایشگر برای راحتی کار خودش موی مصنوعی به موهای شما اضافه کند زیرا رنگ این موها در زیر فلاش دوربین‌ها کاملا با رنگ موی‌ خودتان متضاد می‌شود و مهمان‌هایتان تصویر بدی را از شما به خانه می‌‌برند.از مدل موی نهایی عکس‌ بگیرید. بعد از این‌که مدل موی‌تان قطعی شد از دوست یا نامزدتان بخواهید از زوایای مختلف عکس شما را بگیرد تا برای روز عکاسی بدانید کدام زوایا عکس‌های بهتری از شما را تصویر می کنند.موها را تقویت کنیداگر می‌خواهید برای عروسی‌تان موهای‌تان را صاف یا تقویت کنید، حتما این کار را یک تا 2 هفته قبل انجام دهید چون یک هفته بعد به اصطلاح موهای شما جا می‌افتد و کاملا طبیعی به نظر می‌آید. اگر می‌خواهید قبل از عروسی موهای‌تان را رنگ کنید، اول موها را صاف یا تقویت‌ و یک تا 2 هفته بعد، موها را رنگ کنید تا موهای‌تان را از هرگونه آسیب احتمالی محافظت کنید.

اگر صورت‌تان جوش وآکنه دارد، بهتر است یک دوره پاکسازی پوست را یک ماه پیش از تاریخ عروسی داشته باشید تا جوش‌های سطحی پوست‌تان رفع شود. در ضمن برای نگهداری از پوست و حفظ طراوت و شادابی آن تا تاریخ عروسی، باید نکاتی را رعایت کنید؛ در تمام این یک ماه باید پوست‌تان را تمیز نگه دارید و برای پاک کردن آرایش از لوسیون‌ها یا ژل‌های پاک کننده استفاده کنید.پوست های خشک: در این فاصله یک ماهه تا عروسی، برای آرایش صورت بهتر است مدام از کرم‌های مرطوب‌کننده پوست استفاده کنید.پوست‌های چرب: برای آرایش، به شما استفاده از کرم‌های فاقد چربی را پیشنهاد می‌دهم.پوست‌های خیلی چرب: بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب فاقد چربی و کرم پودردار استفاده کنید، هر چند بهتر است کرم ضد آفتاب را پزشک برای‌تان تجویز کند.

در این مقاله اشاره ای به انتخاب بهترین آرایشگاه عروس شده است.

نکاتی برای ورود به مالزی و انتخاب برترین مسافرخانه در کوالالامپور

عنوان : مواردی برای مسافرت به کوالالامپور و برگزیدن بهترین مسافرخانه در کوالالامپور

هر ساله افراد بسیاری برای دیدن زیبایی های مالزی با تور مالزی به این کشور سفر می کنند.

دبی، با معماری های بسیار زیبا و ویژه، خطوط هوایی فوق العاده، منظره های هنری زیبا و مدرن بیشتر شبیه شهر شانگهای است. برخلاف شایعه های موجود در مورد این شهر، دبی فرهنگ غنی دارد که بیشتر آن قابل لمس و دیدنی نیست. فرهنگ این شهر به عرب های بیابان نشین می رسد. مردم این منطقه، پیشینه غنی در داستان سرایی، شعر، موسیقی، رقص و شکار دارند.

در دبی سرگرمی ها و زیبایی های مختلفی وجود دارد از جمله می توان به خط متروی آن که با سرعت در آسمان حرکت می کند، پاساژهای بسیار بزرگ و مجلل و پیست اسکی سرپوشیده اشاره کرد. تماشای غروب آفتاب سوار بر شتر با استشمام هوای پاک سوار بر لنچ های عربی از سرگرمی های دوست داشتنی این شهر هستند.

از دیگر جاذبه های دبی باید به مسجد جمیرا، خانه شیخ سعید، پارک خور، برج خلیفه، موزه دبی، پالم جمیرا، برج العرب و پارک آبی اشاره کرد.

زمان های سفر به دبی
دبی در بیشتر روزهای سال، گرم و شرجی است. بهترین زمان برای بازدید از این شهر بین ماه های آبان تا اسفند است. در این ماه ها هوا معتدل است.

 اگر برای آفتاب، دریا و شن به این شهر سفر می کنید، فصل بهار و پاییز بهترین فصل ها هستند. در این هوا می توانید حمام آفتاب بگیرید و شب ها هم در رستوران ها، پاساژها و کافه های این شهر که همگی سیستم تهویه هوا دارند، گشت بزنید و تفریح کنید.

ارزان ترین تورهای مسافرتی دبی برای فصل تابستان است. تابستان دبی بسیار گرم است و دمای هوا بین ماه های خرداد تا شهریور بین 24 تا 40 درجه سانتی گراد است.

راه های سفر به دبی
خطوط هوایی ایران و امارات هر روزه به این شهر پرواز دارند. زمان پرواز این مسیر حدود یک ساعت و 45 دقیقه است.

بهترین گزینه برای رفتن به داخل شهر از فرودگاه بین المللی این شهر استفاده از تاکسی است البته اگر تور شما حمل و نقل رایگان نداشته باشد. در کنار همه تاکسی هایی که در ورودی ازدحام کرده اند، بهترین سرویس تاکسی که به طور رسمی اجازه کار از فرودگاه دبی را دارد، DTC است.

کرایه تاکسی های کوچک که تاکسی متر دارند برای هر کیلومتر 20 درهم، ماشین های بزرگ تر، 25 درهم است. کرایه تاکسی از فرودگاه به مقصد دیره حدود 35 درهم، به مقصد بور دبی یا بزرگراه شیخ زاید حدود 35 تا 70 درهم و به مقصد جمیرا حدود 45 تا 80 درهم هزینه دارد. کرایه های تاکسی با توجه به اینکه در چه ساعتی از شبانه روز باشید، وضعیت جاده و توقف های شما قابل تغییر است.

 از دیگر وسایل حمل و نقل می توان به خط مترو دبی و اتوبوس فرودگاه دبی اشاره کرد. با اینکه این وسایل ارزان تر از تاکسی هستند اما به راحتی آن نیستند. مخصوصا اگر ساک ها و چمدان های بزرگ و سنگین داشته باشید.

خط اتوبوس فرودگاه دبی در همه ایستگاه ها توقف دارد. این اتوبوس ها با سیستم تهویه هوا، بیشتر در مناطقی ایستگاه دارند که هتل های درجه متوسط و آپارتمان ها قرار گرفته اند. بنابراین برای آنها که در هتل های 4 یا 5 ستاره اقامت دارند، استفاده از اتوبوس راه حل مناسبی نیست.

اگر در هتل ارزان قیمت دیره اقامت دارید، خط 401 به میدان اتحاد، خیابان بانیاس، ایستگاه های اتوبوس ال سبخا و دیره می رود. در حالیکه خط شماره 402 اتوبوس ها از مرکز شهر دیره به کرمه، المنخول و بور دبی می رود.

گشت و گذار در شهر
وسیله حمل و نقل عمومی: همه حمل و نقل های عمومی در شهر دبی تحت نظارت دولت است. این سیستم که با تلفن 800 9090 به طور 24 ساعته پاسخگوست، همه اطلاعات زمان بندی حرکت وسایل نقلیه عمومی و کرایه های آنان را در وب سایت خود ارائه می کند. بهترین مسیر برای مسافرت های داخل شهری به منظور خرید و گشت زدن در پاساژها، استفاده از مترو دبی است. مترو در بیشتر پاساژهای بزرگ همچون مرکز خرید دبی ایستگاه دارد. هزینه های مترو از 2 تا 6 درهم است. مسافران می توانند با مترو، در مدت زمان یک روز همه جای دبی را با 14 درهم بگردند.

اتوبوس های تهویه دار، 79 ایستگاه در سرتاسر شهر دبی دارند. البته به ندرت اتفاق می افتد که گردشگران از اتوبوس برای سفرهای داخل شهری استفاده کنند. اما بهترین خط اتوبوس، جاده ساحل جمیرا است که اطلاعات ساعت حرکت اتوبوس و نقشه مسیر آن را به صورت آنلاین می توان پیدا کرد. باید توجه داشته باشید که اتوبوس های این شهر نیز همچون ایران دو بخش جداگانه مردانه و زنانه دارد و خانم ها باید در قسمت زنانه در جلوی اتوبوس سوار شوند.

قایق های چوبی عربی، هر 5 تا 7 دقیقه در رودخانه دبی، بین دیره و بور دبی در  حرکت هستند. این قایق ها هر روز از ساعت 5 صبح تا نیمه شب فعالیت دارند. هزینه این قایق ها که یک درهم است را باید به ناخدای آن پرداخت کنید. این قایق ها به محض پر شدن حرکت می کنند.

گردشگران می توانند لنچ های عربی را به طور شخصی کرایه کنند. هزینه کرایه آن از همه ایستگاه ها برای هر ساعت یکصد درهم  است.

تاکسی: موسسه تاکس دبی (DTC)، معتبرترین تاکسیرانی دبی است. همه تاکسی های این موسسه، تاکسی متر دارند. در همه پاساژها و مراکز خرید ایستگاه تاکسی وجود دارد. هزینه تاکسی برای هر کیلومتر در خلال ساعت های 6 صبح تا 10 شب 6 درهم، از 10 شب تا 6 صبح، 7 درهم است. اگر در ساعات شلوغی بیرون بودید و نتوانستید تاکسی پیدا کنید به نزدیک ترین هتل بروید در آنجا ایستگاه تاکسی وجود دارد. حتی نگهبان درب ورودی هتل نیز می تواند با تاکسیرانی تماس و برای شما تاکسی بگیرد.

اگر از این سر شهر برای آن سر شهر تاکسی بگیرید، حدود 80 درهم برای شما هزینه خواهد داشت. با 20 درهم هم می توانید یک دور کوتاه در سطح شهر بزنید.

کرایه اتومبیل: مسافرانی که برای کسب و کار به امارات سفر کرده اند و قصد دیدن شهرهای دیگر به غیر از دبی را دارند، اصولا از همان فرودگاه برای خود اتومبیل کرایه می کنند. در این مراکز خودروهای متنوعی وجود دارند اما بهترین روش برای کرایه خودرو، رزرو آنها به صورت آنلاین است. برای استفاده از این اتومبیل ها حتما باید گواهی نامه بین المللی داشته باشید.

بیشتر موسسه های کرایه اتومبیل در هتل های 5 ستاره و دیگر نقاط شهر دفتر دارند.

البته لازم است بدانید، امارات بیشترین آمار مرگ جاده ای در اثر تصادف را در جهان دارد. راننده ها اصولا قوانین راهنمایی و رانندگی را زیر پا می گذارند و بی اعتنا با قوانین رانندگی می کنند. ترافیک دبی بین ساعت های 8 تا 9:30 صبح (که کارمندان سرکار می روند) و 12 ظهر تا 2 بعدازظهر (موقع ناهار)، ساعت های 4 تا 6:30 بعدازظهر (ساعات برگشت کارمندان به خانه) و 8 تا 9 شب در روزهای پنج شنبه و جمعه (وقتی همه بیرون می روند) بسیار سنگین است.

اگر اتومبیل کرایه کردید، از رانندگی هنگام طوفان شن یا بارندگی خودداری کنید زیرا دید کافی نخواهید داشت و جاده ها لغزنده هستند. هنگام رانندگی مراقب شترها در بزرگراه ها باشید. البته صرف نظر از خطرات رانندگی در جاده، سفرهای جاده ای از دبی به روستای العین بسیار جذاب و دوست داشتنی است.

دانستنی های لازم پیش از سفر
خدمات اورژانس: برای ارتباط با پلیس، 999 و برای آتش نشانی نیز 997 را شماره گیری کنید.
سازمان گردشگری دبی: در همه پاساژهای دبی کیوسک دارد.
واحد پول: درهم است که به صورت Dh یا AED نوشته می شود.
کد تلفن: از خارج از کشور 00971 و از داخل کشور 4 است.
اختلاف ساعت با ایران: نیم ساعت
مدت پرواز: 1:45 دقیقه
قوانین و رسوم محلی
دبی علاوه بر قوانین مدنی، قوانین شرعی نیز دارد که باید حتما رعایت شوند. اسلام جزو اصلی زندگی روزمره مردم دبی است. حتی در قسمت های غربی شده شهر نیز اسلام حرف اول را می زند. مردم دبی نیز در روز 5 بار نماز  اقامه می کنند.







از مساجد، ایستگاه های پلیس، ساختمان های ارتش، بندرها و فرودگاه عکاسی نکنید. این برخلاف قانون است.

شما می توانید با ثبت نام در تور دبی از دیدنی های این شهر لذت ببرید.

 مهاجرت به فرانسه,  مهاجرت به دانمارک, مهاجرت به آلمان, مهاجرت به سوئد, مهاجرت به اسپانیا,

گونه های خاص با جراحی زیبایی پروتز گونه

 عنوان: گونه های خاص با جراحی زیبایی پروتز گونه

این مقاله درمورد کاشت مو می باشد.

عادات غذایی و همچنین آرایشی و بهداشتی تاثیر زیادی در زیبایی و مراقبت پوست دارد و رازهای مراقبت و زیبایی پوست صورت به شما در این زمینه کمک میکند.همان طور که می گویند شما همان چیزی هستید که میل می کنید درست غذا خوردن به حفظ یک زندگی سالم و در عین حال حفظ چهره ای سالم کمک می کند .وقتی احساس خوبی در مورد چیز هایی که میل میکنید دارید و زمانی که موادی که مصرف می کنید برای شما مفید است . این شانس را دارید که از چهره ای که می خواهید بر خوردار باشید در اینجا چند ماده غذایی که نه تنها به شما کمک میکند احساس خوبی داشته باشید بلکه کمک می کند چهره ای فوق العاده نیز داشته باشید معرفی می شود:

آب
نوشیدن مقادیر کافی آب در هر روز به پوست کمک می کند که ظاهری صاف نرم انعطاف پذیر و جوان تر داشته باشید. وقتی بدن را هیدراته(دارای آب) نگه میدارید ظاهر کلی شما از نظر بافت پوست مو ناخن ها بهبود می یابد. اگر احساس رم می کنید ممکن است به دلیل افزایش میزان سدیم بدن شما باشد. افزایش دریافت آب به خروج سدیم از بدن کمک می کند.

سویا
پروتئین سویا بسیاردر سلامتی پوست موثر است

سبزیجات سبز
سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ غنی از ویتامین های C E Aو آهن و فیبر ، آمینو اسید ها ویتامین E و بسیاری از آنتی اکسیدان ها هستند. این موارد موجب می شوند که پوست مرطوب و بدون چروک باقی بماند.

دانه های روغنی (اسید های چرب ضروری)
اسید های چرب ضروری (SAFE) مانند امگا ۳ و امگا ۶ که به عنوان چربی های خوب شناخته می شوند به عملکرد سلولی کمک می کنند و سبب پاکسازی پوست جلوگیری از ایجاد لک های پوستی کاهش چروک ها بهبود و سلامت مو و رشد ناخن می گردند.

شیر
شیر غنی از کلسیم و ویتامین هایB12 B2 و D است و کلسیم به همراه ویتامینD که افزایش دهنده جذب کلسیم میباشد به حفظ استخوان های محکم و دندان هایی سالم کمک می کند. ویتامین هایB12B2برای رشد گلبول های قرمز خون که حاملین اکسیژن مورد نیاز سلول ها هستند ضروری است این مواد کمک می کنند تا پوست و مو سالم تر و زنده تر به نظر برسند.زنانی که با وجود عیب های صورتشان زیبا جلوه می کنند، زنانی هستند که می دانند، پاک کردن، تقویت کردن و غذا دادن، رساندن مواد مغذی به پوست، سه اصل اساسی برنامه مراقبت از پوست است.

برای این منظور به نکات زیر توجه کنید: برای مالیدن کرم به صورت، نوک انگشتان را با ملایمت و به صورت دایره وار از پایین به بالا روی صورت حرکت دهید تا کرم جذب پوست گردد. صورت را ماساژ دهید تا کرم جذب شود. حدوداً ۲۰ دقیقه طول می کشد تا کرم کاملاً جذب پوست صورت شود. اجازه ندهید کرم بیش از ۲۰ دقیقه روی صورت شما باقی بماند، زیرا پس ازاین مدت باعث جذب دوده و گرد و غبار می شود و ممکن است سبب انسداد منافذ پوست شود.برای پاک کردن کرم از یک تکه پنبه یا دستمال کاغذی مرطوب استفاده کنید تا رطوبت پوست ازبین نرود. حوله مخصوص صورتتان را تمیز و نرم نگه دارید. هنگام خواب کرم روی صورتتان را پاک کنید و با کرم روی صورت به رختخواب نروید.
به عبارتی اگر از کرم های شب استفاده می کنید، نیم ساعت قبل از خواب به صورتتان کرم بمالید. ۲۰ دقیقه صبر کنید تا کرم کاملاً جذب پوست شما شود. سپس به آرامی با یک تکه پنبه مرطوب صورتتان را پاک کنید.

 


دراین مقاله اشاره ای به پروتز لب شده است.

دکوراسیون اداری مدرن و زیبا

عنوان: دکوراسیون اداری منحصربه فرد و خاص

این مقاله درمورد طراحی آشپزخانه می باشد.

استفاده مناسب وزیبا از نورپردازی در طراحی دکوراسیون منزل تاثیر زیادی در هرچه زیباتر کردن جلوه داخلی منزل میشود. تاثیر شگفت انگیز نورپردازی در دکوراسیون جذاب و زیبا امری طبیعی و بسیار ساده و شیک است. شاید حتی فکرش را هم نکنید اما مساله نور در خانه اولین و مهم‌ترین نکته‌ای است که قبل از خرید وسایل مجلل سالن پذیرایی یا نصب کابینت‌های گران‌قیمت‌تان باید به آن توجه کنید؛ آن‌قدر که اگر نور و فضای مناسب تابیدن آن – حالا به صورت طبیعی یا مصنوعی – درست تامین نشود همه کارهایی که برای دکوراسیون خانه انجام داده‌اید یا اصلا دیده نمی‌شود یا آن‌قدر اغراق‌آمیز به چشم می‌آید که بدتر چشم را خسته کرده و دل را می‌زند. در طراحی‌های امروزی، به‌طور معمول به جای استفاده از چندین لوستر و چراغ‌های دیواری از نورهای مخفی تعبیه شده در پشت طاقچه‌ها استفاده می‌کنند که هم آرامش خاصی به فضای نشیمن می‌دهد و هم جای کمتری را اشغال می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا نکاتی در رابطه با نورپردازی اصولی به شما یاد آور شویم.

شما می‌توانید به وسیله نور، فضای نشیمن را وسیع‌تر یا کوچک‌تر نمایش دهید؛ مثلا اگر نورپردازی‌ ها را روی دیوارها و کنج‌های محیط انجام دهید، اطراف محیط روشن‌تر از مرکز شده درنتیجه محیط بزرگ‌تر نشان داده می‌شود در حالی که اگر در نورپردازی یک اتاق نشیمن فقط به منبع نور سقفی و بالای سر مبل‌ها اکتفا کنید آن وقت دامنه دید افراد محدود می‌شود و فضا کوچک‌تر از آنچه هست به نظر می‌رسد. این وسط رنگ نوری که به خانه می‌تابد هم اهمیت زیادی دارد. نور زرد برای چشم مناسب‌تر از نور سفید است اما به‌تنهایی باعث می‌شود رنگ‌های دیوارهای اتاق و لوازم کمی تیره‌تر از رنگ اصلی‌شان به‌نظر برسند. درواقع با نور زرد دیوارها کرم‌رنگ و تیره‌تر و فضای کوچک شما کوچک‌تر دیده می‌شود.

نورپردازی قسمت های مختلف خانه، هال ورودی، راهروها و راه پله ها را نیز فراموش نکنید. این اماکن در هر خانه ای باید از نور فراوان برخوردار باشند به خصوص راه پله ها که در حفظ ایمنی و سلامتی خانواده و میهمانان اهمیت بسزایی دارد. در اینجا ایمنی مهم تر از زیبایی است و بهترین روش نورپردازی روشن کردند مسیر حرکت و سطح روی پلکان با چراغ هایی است که به دیوار نصب می شوند و نور را به طرف پایین می تابانند. استفاده از چراغ های دیواری کار تعویض لامپ را نیز ساده تر می کند.

نور سفید فضا را بازتر و بزرگ‌تر نشان می‌دهد ولی به‌تنهایی کمی یکنواخت و کسل‌کننده است. استاندارد روشنایی می‌گوید بهترین نور باید ترکیبی از نور مهتابی (سفید) و نور خورشیدی (زرد) باشد که کمترین آسیب را به چشم می‌رساند. حالا دیگر تصمیم با خودتان است.اگر آشپزخانه شما محل صرف غذا نیز هست استفاده از چراغ های سقفی که ارتفاعشان قابل تنظیم است درست در بالای میز غذاخوری ایده خوبی است. این چراغ ها می توانند هنگام صرف غذا روی میز را به خوبی روشن کنند و در مواقعی که از میز استفاده نمی شود فضای کلی آشپزخانه را روشنایی ببخشند. نورپردازی در فضای حمام و دستشویی از اهمیت کمتری برخوردار است و به سادگی با نصب چراغ های سقفی قابل اجراست. در حمام و دستشویی علاوه بر چراغ های سقفی که برای تامین روشنایی محیط مورد استفاده قرار می گیرند، نصب یک چراغ دیواری در بالای آینه نیز ضروری است اما توجه داشته باشید که برای این منظور از چراغ های فلویورسنت استفاده نکنید زیرا نور این چراغ ها موجب تغییر برخی از رنگ ها شده و تصویر شما را با رنگ های غیرواقعی در آینه منعکس می کنند.

دراین مقاله اشاره ای به طراحی اتاق خواب شده است.

مواردی غیر باورکردنی در مورد اشک

عنوان: حقایقی عجیب و غریب درمورد اشک

این مقاله درباره ی جوک و لطیفه می باشد.

 اینکه آیا من آدم عجیبی هستم یا نه، کاملا مشخص است. طبق نتایج تمام مطالعات انجام شده، زنان بیشتر از مردان گریه می‌کنند. همیشه همینطور بوده است. پژوهش انجام شده توسط ویلیام فرِی، روانشناس، در سال 1982 نشان داد که زنان به طور متوسط ماهانه 5.3 مرتبه گریه می‌کنند. این در حالی است که مردان تنها 1.3 مرتبه در ماه گریه می‌کنند. از طرف دیگر، گریه زنان بین 5 تا 6 دقیقه طول می‌کشد، اما گریه مردان بین 2 تا 3 دقیقه.گریه‌های یک مرد بالغ! آیا عجیب است که من به عنوان یک مرد بالغ زیاد گریه می‌کنم؟ از خیلی وقت پیش به دنبال پاسخ این سوال بودم تا اینکه با تصمیم گرفتم به آن در برنامه رادیویی «موارد عجیب راترفورد و فرای» در «بی‌بی‌سی رادیو فور» بپردازم.
 
من و همکارم، حنا، چند وقتی را صرف مباحث علمی مرتبط با گریه کرده بودیم: اگر مردها کمتر گریه می‌کنند، دلیل آن چیست؟ فواید اشک ریختن چیست؟ یا یک پله فراتر برویم، اصلا چرا گریه می‌کنیم؟
 
محققان هنوز نمی‌دانند چرا گریه می‌کنیم
 وقتی صحبتی از گریه مطرح می‌شود، باید نامی هم از روانشناس هلندی «آد وینگرهوت،» پژوهشگر دانشگاه تیلبرگ، آورد. او از جمله محققینی است که «اشک ریختن» را همواره دنبال کرده و نتایج مطالعاتش نیز نشان می‌دهد که دوگانگی جنسیتی در این زمینه وجود دارد. او البته اشاره می‌کند که همه چیز از دوران کودکی شروع می‌شود.
 
در دوران نوزادی کنش گریه کردن یک فعالیت همه گیر و برابر است، زیرا تمام نوزادان فارغ از جنسیت گریه می‌کنند. روانشناس تکامل‌گرا بر این باورند که گریه کردن در نوزادان نوعی اعلام آوایی برای نیاز به حضور پدر و مادر در کنار کودک است. فکر می‌کنم همه پدر و مادرها این مسئله را قبول دارند.
 
تفاوت‌های جنسیتی و نقش ثروت
گفتیم که همه چیز از نوزادی شروع می‌شود، اما وقتی از دوران نوزادی به سن بلوغ می‌رسیم چه اتفاقاتی رخ می‌دهد که در آینده منجر به بروز «تفاوت‌های جنسیتی» می‌شود؟
 
از طرف دیگر عوامل فرهنگی نیز دخیل هستند. نتایج برخی پژوهش‌ها به طور ضمنی نشان می‌دهند که گریه کردن در فرهنگ‌هایی که این کنش از نظر اجتماعی پسندیده‌تر است، بیشتر رخ می‌دهد. وینگرهوت نیز به این نتیجه دست یافت که گریه در کشورهای ثروتمند بیشتر رایج است، چرا که کامیابی اقتصادی فضای بیشتری را برای ابراز احساسات به ما داده و این مسئله باعث می‌شود افراد بالغ چون کودکان اشک بریزند.
 
عاملی به نام "تستسترون"
از نظر او، میزان پسندیده بودن گریه کردن از نگاه جامعه تنها عامل محدود کننده گریه میان مردان نیست و تستسترون نیز نقشی اساسی دارد. در پژوهش وینگرهوت بر روی چند بیمار مبتلا به سرطان پروستات که از داروهای کاهنده سطح تستسترون مصرف می‌کردند، مشخص شد که این بیماران بیشتر از میانگین گریه می‌کنند. البته شاید شما بگویید چون این افراد سرطان دارند، بیشتر گریه می‌کنند!
 
برگردیم به دنیای فیلم... در فیلم ترمیناتور 2، صحنه‌ای وجود دارد که آرنولد شوآرزنگر رو به کودک (که همه اطرافیانش را از دست داده) می‌کند و با لحنی ربات مانند از او می‌پرسد: چرا گریه می‌کنی؟
 
پاسخ این است: هیچ کس نمی‌داند.
 انسان‌ها تنها موجوداتی هستند که به دلایل احساسی گریه می‌کنند. البته پیشتر گفته شده بود که فیل‌ها نیز هنگام از دست دادن عزیزانشان اشک می‌ریزند، اما این ادعا در اندازه همان فرضیه باقی ماند. موضوع گریه کردن انسان‌ها به طرز عجیبی در دست پژوهش بوده است.زنان بیشتر از مردان گریه می‌کنند
 
اشتراک "درد، ناراحتی و شادی"
ما نمی‌دانیم که چرا حین متحمل شدن یک درد فیزیکی گریه می‌کنیم. نمی‌دانیم چرا هنگام ترومای احساسی گریه می‌کنیم. ما حتی وقتی خیلی شاد هستیم هم گریه می‌کنیم!
 
بنابراین شاید بتوانیم بگوییم که ما یک جانور اجتماعی هستیم. همین نکته‌ای که گفتیم خود یکی از نشانه‌ها آن است. شاید ما از گریه کردن برای بیان حالات عمیق روانی استفاده می‌کنیم، اما این گفته فقط در حد یک ادعا است.
 
کاتارسیس؛ احتمال دیگر!
یکی احتمال دیگر کاتارسیس یا همان تخلیه هیجانی است. وینگرهوت در یکی از آخرین مطالعات خود به بررسی گفته رایج مردم پرداخت که «گریه کردن آدم را سبک می‌کند.»
 
او در سال 2015 از شرکت کنندگان در تحقیق خود خواست تا حالت احساسی‌شان را قبل و بعد از دو فیلم «اشک درآور» را بگویند: فیلم "زندگی زیباست" که برنده اسکار شد و فیلم احساسی "هاچی: داستان یک سگ." سپس از شرکت کنندگان خواسته شد تا همان فرمی که قبل از مشاهده فیلم پر کرده بودند را به ترتیب 20 دقیقه و 2 ساعت پس از تماشای فیلم مجدد پر کنند.
 
نتایج پژوهش کاملا آشکار بود: افرادی که گریه نکرده بودند، هیچ تغییری را نشان ندادند. از طرف دیگر، ماجرا در کسانی که اشک ریخته بودند کاملا متفاوت شده بود. نتایج این پژوهش احتمال وجود اثر کاتارسیس را تایید می‌کند. انگار مردم واقعا پس از گریه کردن، حالشان بهتر می‌شود!
 
در برنامه رادیویی «موارد عجیب راترفورد و فرای» هم ما خواستیم تا کمی آزمایش انجام دهیم و همان پژوهش فیلم را بر روی سوالات شنوندگان پیاده کنیم.  حنا از اینکه به اسم یک کار علمی مرا به تحمل تجارب دردناک محکوم می‌کرد، لذت می‌برد: من در اتوبان پشت ترافیک سنگینی گیر کرده بودم، از حال رفته بودم و کمرم را هم موم انداخته بودم! البته هیچ یک از این موارد به دردناکی فیلم "هاچی: داستان یک سگ" نبود و نمی‌توانست مرا به گریه بیندازد.
 
نظرم من این است: هاچی سگی بود که به دست ریچارد گری بزرگ شده بود. ریچارد می‌میرد. هاچی ناراحت است. پایان. ممکن است برخی فکر کنند که ریچارد از فیلمنامه‌نویس عاجزانه درخواست کرده تا چنین شود! من سر فیلم هاچی اصلا اشک نریختم؛ حتی حالم هم بهتر نشد و این رویه با نتایج فیلم وینگرهوت همبستگی دارد. شاید من باید دریچه‌های سد چشمانم را باز می‌گذاشتم.   دراین مقاله اشاره ای به سبک زندگی افراد نیز شده است.